Periodista

A politikai siker kulcsa: a közbeszéd tematizálása

2019. május 01. - Periodista.

Sokan találgatták már, hogy mi a politikai siker kulcsa napjaink Magyarországán, de a prioritási sor mindenkinél más és más. Vannak, akik szerint a nacionalista retorika a titok, mások úgy vélik, hogy a populizmus  a nyerő (mindig azt mondjuk, amit a többség hallani akar), megint mások pedig a vezérközpontú berendezkedésre esküsznek. Nos, talán ezek mind részesei a dolognak, de a legfontosabb nincs köztük, nevezetesen a közbeszéd tematizálásának elérése. Ez a kulcs és a nagy "titok". De mi is ennek a lényege?

bayer_bango.jpg

A közbeszéd tematizálása kommunikációs szempontból azt jelenti, hogy egy adott érdekcsoport (többnyire párt, vagy kormányzat) egy bizonyos eseményt, összefüggést, jelenséget vagy tendenciát a közösség ügyének beállítva és a politikai ellenfél ellen felhasználva a közbeszéd tárgyává tesz, vagyis mediatizálva, rákényszeríti annak folyamatos napirenden tartását minden politikai szereplőre és a közvéleményre. Célja rendszerint hármas: a saját szavazóbázis megerősítése - összetartása, másodsorban a politikai ellenfelek gyengítése (tönkretétele), harmadsorban pedig a valódi és súlyos problémák háttérbe szorítása (az azokra irányuló figyelem gyors és azonnali elterelése).

Manipulációról van tehát szó, a társadalom megtévesztéséről, sőt félrevezetéséről, mégpedig önös érdekek mentén. Hozzátehetjük: vannak olyan politikai kultúrák, ahol mindig más politikai szereplő tudja elérni a közbeszéd tematizálását (és többnyire csak rövid időszakokra), míg más országokban mindig ugyanaz az erő (párt) és mindig ugyanazokkal a trükkökkel, ráadásul hosszú távon képes elérni ugyanezt. Az előbbi csoportba tartoznak a nyugati demokráciák (USA, Franciaország, Egyesült Királyság, Németország ... stb), míg az utóbbi csoportba a keleti autokráciákat sorolhatjuk (Oroszország, Magyarország, Törökország ... stb).

A sok felsorolt negatívumok dacára egy legális politikai eszközről van szó, melyhez minden politikai szereplő folyamodhat. Persze az éppen kormányon lévő erőnek sokkal könnyebb és egyszerűbb  a dolga, hiszen kezében tartja az állami bevételeket (adókat, költségvetést), a külső forrásokat (EU pénzek) és az állami tulajdonokat (állami cégek, épületek ... stb), illetve utasítási láncokat (közigazgatás); míg ezzel szemben egy-egy ellenzéki csoportnak csupán saját szervezete és bevétele áll rendelkezésére.

A közbeszéd tematizálásához viszont kell a média is, mint eszköz (legalábbis a nagyobbik része), kellenek ügyes média-szakemberek, jó tollú újságírók illetve kell politikai érzékenység is, mégpedig a legfelső szinten. Csak úgy lehet ugyanis sikeres a lakosság manipulálása, ha a feldobott témák relevánsak, van igazságtartalmuk és/vagy hatásosan reagálnak az ellenzék "magas labdáira".

Mint a napokban, egészen pontosan április 25-én az ATV Start című műsorában a szocialista Bangóné Borbély Ildikó egyik mondata, mely a március óta súlyosbodó fővárosi patkány-helyzetet (rágcsáló inváziót) összemosta a Fidesz dehonesztálásával.

Az ilyen típusú meggondolatlan (vagy nagyon is meggondolt) elszólások alkalmasak arra, hogy a politikai ellenfelek (jelen esetben a  Fidesz) felkapja és a közbeszéd tárgyává tegye (ahogyan ezt most éppen meg is teszi). Ugyanakkor a másik oldalon Bayer Zsolt zsidókat, cigányokat, liberálisokat gyűlölő (és mindenkit megbélyegző, [aki merészel NEM Fideszes lenni]) írásait az ellenzék soha nem volt képes a közbeszéd tárgyává tenni. Pedig volt olyan szövege is, mely a pápát gyalázta:

"A pápa egy demens vénember, aki teljességgel alkalmatlan a pápai poszt betöltésére, vagy egy gazember." [Bayer Zsolt, 2016.08.01.]

... ezzel vallásos, katolikus és istenfélő emberek millióit bántotta meg, ... ha értesültek volna róla, például úgy, hogy az ellenzék tematizálja vele a közbeszédet. Ez viszont nem jött nekik össze így Bayer gyűlölködései szabadon folynak azóta is (noha a patkányozásnál jóval durvább szövegeket is közzétett már pályafutása alatt).

A közbeszéd és közgondolkodás manipulálásához tehát hatalmas adag ügyesség és odafigyelés is kell, mert nem minden téma alkalmas arra, hogy felkapják és nem minden tálalás megfelelő a tömegek eléréséhez. Ebben pedig jelenleg csak egyetlen párt és politikai erő tud jeleskedni, a többieknek tanulniuk kell még a műfajt.

Összegezve: a politikai sikerhez Magyarországon a nacionalizmus, a populizmus és a vezér-központúság mellett nagyon is kell a közbeszéd sikeres tematizálásának képessége is, sőt talán kijelenthetjük: nagyjából ezen múlik minden. Most is és 2022 -ben is majd. (2019.05.01.23:41)

 periodistas_szeles_logo.jpg

***

 

A bejegyzés trackback címe:

https://periodistas.blog.hu/api/trackback/id/tr10014798550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Nagy László 2019.05.04. 14:16:32

A lényeg benne van a posztban. Kár, hogy nem kapott publicitást az Index blogketrecében!

Control. 2019.05.04. 21:44:08

A közbeszéd tematizálása = nemzeti populizmus. Ilyen egyszerű.
süti beállítások módosítása